رادیو فردا   2009-06-16 13:20:00

ايران / سياسی
معترضان در راه ولی‌عصر؛ هشدار در مورد درگیری‌های طراحی شده

۱۳۸۸/۰۳/۲۶
ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در اطلاعیه‌ای با تأکید بر عدم حضور میرحسین موسوی در راهپیمایی امروز تهران، از مردم خواست تا در دام درگیری‌های طراحی شده قرار نگیرند.

در راهپیمایی مسالمت‌آمیز روز گذشته حدفاصل میدان‌های انقلاب و آزادی در تهران، برخی از شرکت‌کنندگان به صورت خودجوش، معترضان را به شرکت در یک راهپیمایی اعتراض در بعداز ظهر سه‌شنبه از میدان ولی‌عصر به سمت جام جم دعوت کردند.

در همین حال روزنامه دولتی ایران نیز از هواداران محمود احمدی‌نژاد دعوت کرد که امروز در میدان ولی‌عصر دست به راهپیمایی بزنند.


بیشتر بخوانید:

شلیک به تظاهرات مسالمت‌آمیز


این موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص امکان بروز درگیری میان هواداران دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری دهم بر انگیخت و اکنون ستاد میرحسین موسوی از مردم خواسته است تا به دام درگیری‌های طراحی شده نیفتند.

برخی رسانه‌های خارجی از قول میرحسین موسوی و مهدی کروبی از هواداران آنها خواسته‌اند که در این راهپیمایی حضور نداشته باشند.

در بیانیه ستاد آقای موسوی آمده است که «جمعیت‌ها و احزاب حامی آقای مهندس موسوی در تلاشند تا با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی مبنی بر آزادی اجتماعات، به منظور برگزاری تجمع موج سبز در اعتراض به تخلفات انتخاباتی و برخوردهای خشونت‌آمیز و شهادت تعدادی از هموطنان ما مجوز لازم را اخذ کنند».

آقای مهندس موسوی همچنین اعلام آمادگی کرده است که در برنامه‌های مستقیم تلویزیونی برای بیان مواضع خود در خصوص انتخابات و وقایع پس از آن حضور یابد.

روز گذشته نزدیک به یک میلیون نفر از معترضان به نتایج انتخابات، دست به راهپیمایی مسالمت‌آمیز حدفاصل میدان‌های انقلاب و آزادی در تهران، زدند.

با این حال زمانی که جمعیت شرکت‌کننده در این راهپیمایی مسالمت‌آمیز قصد داشتند به خانه‌های خود برگردند، در برخی از نقاط مورد حمله نیروهای شبه‌نظامی و لباس شخصی قرار گرفتند.

رادیوی دولتی ایران شب گذشته با اشاره به درگیری‌هایی که در حواشی این راهپیمایی رخ داد، کشته شدن دست کم هفت نفر را در این درگیری‌ها تأیید کرد.

اما در حالی که استاندار تهران هواداران میرحسین موسوی را متهم کرد که با سلاح‌های سرد و گرم به سوی مردم هجوم برده وبه تخریب اموال عمومی پرداخته‌اند، برخی شبکه‌های تلویزیونی، تصاویری از یک فرد مسلح بر فراز بام پایگاه گردان ۱۱۷ عاشورا وابسته به ناحیه مقاومت بسیج ویژه قدس به روی مردم آتش می‌گشاید.

در جریان این حادثه که توسط دوربین عکاسان برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز ثبت شده است، دست‌کم یک نفر کشته شده است.

گزارش شاهدان عینی همچنین حاکی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای لباس شخصی با معترضان در برخی دیگر از نقاط تهران است. درگیری‌های مشابهی از برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران نیز گزارش شده است.

در این راهپیمایی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور دولت نهم و همچنین محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران در آن شرکت داشتند.

اعتراض ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد، محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، روبرو شده است و آن را «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته اند.


نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات